
Radionica: Mali istraživači prirode
Cilj programa je na atraktivan i izravan način omogućiti djeci da istražuju, promatraju, osjećaju i doživljavaju prirodu oko sebe kako bi bolje razumjeli način na koji priroda funkcionira i kako bi inspirirani novim spoznajama trajno usvojili potrebu da je očuvaju za buduće generacije. Program izobrazbe za terensku nastavu/školu u prirodi na teme:
- a) Slane močvare
Cilj ove teme je istražiti slane močvare priobalnog područja, primijeniti znanstvenu metodu promatranja, ispitivanja i bilježenja podataka, izgraditi svijest o osjetljivosti i značaju slanih močvara u ekosustavu. Slane močvare važan su dio ekosustava jer pružaju dobrobiti tako što pročišćavaju vodu, zadržavaju sediment, sprječavaju eroziju tla i ublažavaju utjecaj poplava.
Zamislite svijet u kojemu je tlo puno soli i prekriveno niskim, zdepastim biljkama s nabubrenim listovima i sićušnim cvjetovima. Mjesto gdje se za vrijeme oseke visoke trave njišu na vjetru, a zatim nestanu potopljene plimom. Ovdje biljke na vršcima listova izlučuju kristaliće soli, a čaplje, vlastelice i kulici gaze po plitkoj vodi u potrazi za račićima, školjkašima i malim ribama. Puževi i rakovi zakopavaju se u mulj tražeći zaklon, a ptice grabljivice nadlijeću prostor u potrazi za plijenom. To je svijet predivnih i dinamičnih slanih močvara, uistinu jedinstveno stanište s raznolikim biljnim i životinjskim svijetom.
- b) Pješčane obale
Cilj ove teme je istražiti pješčane obale, opaziti tragove postojanja živih bića i dokaze negativnog djelovanja ljudi te izgraditi svijest o osjetljivosti, razlozima ugroženosti i značaju pješčanih obala i plaža.
Naizgled pusta i dosadna, pješčana plaža je jako dinamično stanište u kojem se uvjeti brzo i dramatično mijenjaju. Pijesak se stalno pomiče, valovi i vjetar ga donose i odnose pa zato na plaži ne vidimo baš puno velikih životinja. Istraživači ipak znaju da moraju malo pažljivije gledati i potražiti tragove koji će ih dovesti do sjajnih otkrića! Otkinuto pero, prazna ljuštura školjkaša ili kućica puža, komad sasušene alge ili grančica kopnene biljke daju naslutiti kakvi sve organizmi na pješčanoj plaži pronalaze svoj dom. Uz pomoć grabljica, sita, lopatice i povećala istražujemo živi svijet pješčanih obala.
O očuvanim i zdravim pješčanim plažama ovisi bogat živi svijet, ali i turizam. Naš zadatak je istražiti i naučiti više o pješčanim obalama kako bismo razumjeli zašto su važne, koji sve organizmi o njima ovise i na koji način trebamo planirati i provoditi gospodarske aktivnosti da plažama činimo što manje štete i tako ih očuvamo za buduće generacije.
Lokacije: Zaštićena i Natura 2000 područja u Zadarskoj županiji u kojima se nalaze slane močvare/pješčane obale – odabir lokacije u dogovoru sa sudionicima
Trajanje radionice: 2 školska sata
Cijena radionice: 400,00 EUR
Prilagođeno za uzrast 9-12 i 13-18 godina, veličina grupe optimalno 15 učenika/ca.