
Što je zadruga?
“Iako zadrugarstvo nosi povijest dugu preko 200 godina, kao i brojne pozitivne strane za ekonomski i društveni razvoj države, ne poklanja mu se dovoljna pažnju koju zaslužuje. Zbog njihove uloge u društveno – ekonomskom razvoju te pozitivnom odgovoru na krize, može se zaključiti da su zadruge otpornije nego klasična poduzeća. Glavni cilj zajednica (zadruga) nije ostvarivanje profita, nego je to odgovaranje na potrebe zajednice. Uvođenjem primjerenih regulatornih politika, razvojem primjerenih modela upravljanja i praksi vođenja, edukacijom mladih poduzetnika te promocijom prepoznatljivosti zadruga može se iskoristiti sav potencijal i prednosti koje zadruge pružaju te one mogu postati odgovorne za cjelokupan rast i razvoj gospodarstva i poduzetništva države.” (Sara Sraka, Socijalne zadruge u Hrvatskoj – Završni rad, Sveučilište u Zagrebu, Fakultet organizacije i informatike ). Zadruge možemo podijeliti na poljoprivredne zadruge, radničke zadruge, ribarske zadruge, stambene zadruge, graditeljske zadruge, potrošačke zadruge, obrtničke zadruge, sekundarne zadruge itd. a u ovom newsletteru naglasak ćemo staviti na socijalne zadruge. Socijalna zadruga je zadruga osnovana radi obavljanja djelatnosti kojima se pruža pomoć u zadovoljenju osnovnih životnih potreba socijalno ugroženim, nemoćnim i drugim fizičkim osobama, koje one same ili uz pomoć članova obitelji ne mogu zadovoljiti zbog nepovoljnih osobnih, gospodarskih, socijalnih i drugih okolnosti te uključivanja u radne i gospodarske procese osoba s umanjenom radnom sposobnošću i drugih fizičkih osoba koje nemaju dovoljno sredstava za podmirenje osnovnih životnih potreba, a nisu u mogućnosti ostvariti ih svojim radom ili prihodom od imovine ili iz drugih izvora. Članovi socijalne zadruge mogu biti korisnici i davatelji usluga te radnici zadruge.

No, ukoliko zadruge žele djelovati kao društveni poduzetnici, potrebno je poduzeti nekoliko dodatnih koraka. U nastavku donosimo korisne savjete.
S obzirom na to da Strategija razvoja društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2015. do 2020. godine nije primijenjena u zakonskim aktima, te u praksi nije normirano kako gospodarski subjekt, pa tako i zadruga, postaje društvenim poduzetnikom, u potrazi za odgovorom na ovo pitanje slijedili smo iskustva iz primjera dobre prakse.
Prijateljica socijalna zadruga
Obzirom na društvene probleme vremena u kojem živimo niti jedna institucija ne može dovoljno i na sveobuhvatan način pružiti odgovarajuću skrb kojom će se odgovoriti na potrebe koje su svakim danom sve veće i izraženije. Da bi se što uspješnije mogli nositi sa spomenutim problemima i odgovoriti na pojedine izazove Udruga osoba s invaliditetom ,,PRIJATELJ” Metković je 2011. godine osnovala Prijateljicu socijalnu zadrugu. Zadruga je osnovana s ciljem obavljanja socijalno – humanitarne djelatnosti od važnosti za osobe s invaliditetom. Prijateljica socijalna zadruga djeluje na području Metkovića i Opuzena. Prijateljica socijalna zdruga bavi se izradom suvenira i recikliranih svijeća i svijetli je primjer uključivanja osoba s invaliditetom u tržište rada; danas zapošljavaju šest osoba s invaliditetom i tri osobe koje po dobi pripadaju marginaliziranoj skupini na tržištu rada. Ono što Prijateljicu socijalnu zadrugu čini društvenim poduzetnikom je činjenica da su u svom temeljnom dokumentu Pravilima zadruge definirali da će poslovati na način koji ispunjava zadane kriterije koji definiraju društvenog poduzetnika.
Više o Prijateljica socijalnoj zadruzi saznajte na: https://startup-adresar.gtf.hr/ocd/prijateljica-socijalna-zadruga/, https://www.drustveno-poduzetnistvo.eu/drustveni-poduzetnici/detaljno/prijateljica-socijalna-zadruga/9
Socijalna zadruga Humana Nova
“Priča o recikliranoj modi i tkanju humanije društvene zajednice počinje 2011. godine u prostorijama Autonomnog centra – ACT iz Čakovca gdje je osmišljen projekt osnivanja Humane Nove (“ESCO – obrazovanje za socijalno zadrugarstvo – nove mogućnosti za osobe s invaliditetom” sufinanciran od strane Europske unije). U okviru projekta nabavljena su sredstva za rad, a zadruga je pružila priliku za rad i unaprjeđenje životnih uvjeta osobama s invaliditetom i dugotrajno nezaposlenim ženama starije životne dobi koje predstavljaju posebnu vrijednost u ispunjavanju društvene uloge zadruge. Akcije sakupljanja nošene odjeće, tekstila i plastičnih vrećica u ovom slučaju osim što imaju važnu ulogu u očuvanju okoliša također predstavljaju vrijedne resurse za proizvodni proces zadruge. Sopcijalna zadruga Humana Nova proizvodi second-hand odjeću te niz praktičnih proizvoda kao što su kućne papuče, kuhinjske rukavice, pregače za djecu i odrasle, torbice za kozmetiku, kemijske olovke, mobitele, platnene vrećice te vrećaste fotelje punjene starim plastičnim vrećicama. Uzimajući u obzir navedeno, svoju financijsku održivost stavlja u izravan odnos s utjecajem kojeg vrši na okoliš i društvenu zajednicu u kojoj djeluje.“ (Zrinka Šajn, Hrvatske socijalne zadruge). Danas zadruga zapošljava 45 radnika/ca među kojima je 25 osoba s invaliditetom, a 11 osoba iz ostalih društveno marginaliziranih skupina. Ono što socijalnu zadrugu Humana Nova čini društvenim poduzetnikom je činjenica da je u Statutu zadruge kao i u Pravilima zadruge definirano da će socijalna zadruga Humana Nova poslovati na način koji ispunjava zadane kriterije koji definiraju društvenog poduzetnika. Više o socijalnoj zadruzi Humana Nova saznajte na :https://humananova.org/
Socijalna zadruga MIVA ART
Kako bi što uspješnije proveli u djelo ideju o zapošljavanju osoba s invaliditetom djelatnici Udruge Zvono nedavno su osnovali socijalnu zadrugu MIVA ART. Zadruga je osnovana iz nekoliko razloga od kojih se ističe samoodrživost (djelomično samofinanciranje), zapošljavanje osoba s invaliditetom, plasiranje proizvoda na tržište, promoviranje društvenog poduzetništva koje podrazumijeva socijalnu koheziju i društvenu odgovornost. Cilj zadruge je osigurati osobama iz ranjivih skupina društva ravnopravnu poziciju na tržištu rada, jer upravo oni zbog smanjenih sposobnosti nemaju mogućnosti biti ravnopravni. Kroz zadrugu se također otvara i opcija za zapošljavanje osoba bez teškoća koje će nuditi svoje usluge osobama s invaliditetom (skrb i slično). Također ono što zadrugu MIVA ART čini društvenim poduzetnikom je činjenica da je u temeljnom aktu zadruge Pravila zadruge definirano poslovanje zadruge koje ispunjava zadane kriterije koji definiraju društvenog poduzetnika.
Više o socijalnoj zadruzi MIVA ART možete saznati na: https://udrugazvono.hr/osnovana-socijalna-zadruga-miva-art/, https://www.drustveno-poduzetnistvo.eu/drustveni-poduzetnici/detaljno/socijalna-zadruga-miva-art/12
Podsjetimo na kriterije iz Strategije razvoja društvenog poduzetništva u Republici Hrvatskoj za razdoblje od 2015. do 2020. godine koje poduzetnika čine društvenim poduzetnikom:
1. Društveni poduzetnik ostvaruje ravnotežu društvenih, okolišnih i ekonomskih ciljeva poslovanja.
2. Društveni poduzetnik obavlja djelatnost proizvodnje i prometa roba, pružanja usluga ili obavlja umjetničku djelatnost kojom se ostvaruje prihod na tržištu, te koja ima povoljan utjecaj na okoliš, doprinosi unapređenju razvoja lokalne zajednice i društva u cjelini.
3. Društveni poduzetnik stvara novu vrijednost i osigurava financijsku održivost na način da u trogodišnjem razdoblju poslovanja najmanje 25% godišnjeg prihoda planira ostvariti ili ostvaruje obavljanjem svoje poduzetničke djelatnosti.
4. Društveni poduzetnik najmanje 75% godišnje dobiti, odnosno višak prihoda ostvaren obavljanjem svoje djelatnosti ulaže u ostvarivanje i razvoj ciljeva poslovanja, odnosno djelovanja.
5. Društvenog poduzetnika odlikuje dobrovoljno i otvoreno članstvo te autonomija poslovanja, odnosno djelovanja.
6. Republika Hrvatska, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave ili tijelo javne vlasti ne može biti isključivi osnivač društvenog poduzetnika.
7. Društvenog poduzetnika odlikuju demokratski način odlučivanja (uključenost dionika u transparentno i odgovorno upravljanje), odnosno odlučivanje nije isključivo vezano uz vlasničke udjele ili članske uloge već obuhvaća ključne dionike: radnike, članove, korisnike ili potrošače te suradničke organizacije.
8. Društveni poduzetnik prati i vrednuje svoje društvene, ekonomske i okolišne učinke i utjecaj te rezultate vrednovanja koristi u planiranju svog daljnjeg poslovanja i vodi računa o njihovu poboljšanju.
9. Društveni poduzetnik u slučaju kada prestaje obavljati djelatnost, svojim općim aktima ima definiranu obvezu svoju preostalu imovinu, nakon pokrića obveza prema vjerovnicima i pokrića gubitka iz prethodnog razdoblja, prenijeti u vlasništvo drugog društvenog poduzetnika s istim ili sličnim ciljevima poslovanja, ili u vlasništvo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave koja će je upotrijebiti za razvoj društvenog poduzetništva.
Pozivamo društvene poduzetnike da svoje proizvode i usluge predstave na web stranici http://www.drustveno-
Kroz jednostavan postupak registracije, svaki društveni poduzetnik u Hrvatskoj može besplatno otvoriti profil na web stranici http://www.drustveno-
Web stranica je pokrenuta u sklopu projekta “AktiBiz – društveno poduzetništvo udruga za stabilnu zajednicu”, a ove godine u planu je i javna kampanja putem koje će šira javnost biti upoznata sa stranicom, te društvenim poduzećima i proizvodima i uslugama koje oni nude.
Pozivamo vas i da na web stranici www.drustveno-poduzetnistvo.eu postavite pitanje vezano uz društveno poduzetništvo, a tim projekta AktiBiz u najkraćem vremenu objaviti će odgovor o temi koja vas zanima.
Ukoliko, kao društveni poduzetnik želite svoju misiju ili novosti u vašoj ponudi predstaviti u obliku članka, vaš ćemo članak rado objaviti u rubrici Novosti, a možete ga zajedno sa pratećom autorskom fotografijom poslati na desk@ekozadar.hr
BRZI KLIK MIŠA NA PLAVI PRAVOKUTNIK ISPOD TEKSTA VODI VAS IZRAVNO NA POSTUPAK REGISTRACIJE!
Razdoblje provedbe projekta: 12.3.2021.- 12.3.2023.
Ukupna vrijednost projekta: 938.219,95 HRK (sufinanciranje EU-a iznosi 85%, tj. 797.486,96 HRK)
Kontakt osoba za više informacija:
Ira Ćurković
voditeljica projekta
Udruga „Eko-Zadar“
Špire Brusine 12, 23000 Zadar
desk@ekozadar.hr
023/300 120, 300 119
Više o projektu pratite na www.ekozadar.hr ili nam se obratite na e-mail desk@ekozadar.hr
Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda.
www.strukturnifondovi.hr