
U sklopu projekta „AktiBiz – društveno poduzetništvo udruga za stabilnu zajednicu“ 7. listopada u Zadru je održana konferencija „Društveno poduzetništvo: Stvaranje ekonomije dobrobiti zajednice“.
Svoje aktivnosti predstavilo je 12 društvenih poduzeća iz različitih dijelova Hrvatske: Cluster za eko-društvene inovacije i razvoj CEDRA, Zadruga za etično financiranje, Centar za ruralni razvoj CERURA HR, Socijalna zadruga Humana Nova, Klijanac i Pup – rasadnik dobre volje udruge Eko Pan, Udruga za poticanje razvoja ljudskih potencijala i kreativnosti – Prizma, Zajednica braniteljskih zadruga, Održivo društvo d.o.o., Marunuša j.d.o.o., Braniteljska socijalno-radna zadruga Dalmatia Ruralis, Zadružna pivovara Brlog i udruga „Eko-Zadar“.
Održane su dvije panel rasprave na teme „Društveno poduzetništvo u Hrvatskoj: Izazovi i prilike“ i „Djeluj lokalno!“ tijekom kojih je više puta istaknuto kako je potrebno utvrditi jasne kriterije za određivanje tko je društveni poduzetnik te povećati vidljivost društvenih poduzeća u lokalnoj zajednici. Također je naglašeno kako je potrebno educirati građane/ke o tome zašto je društveno poduzetništvo važno za razvoj zajednice, te kako bi bilo korisno udružiti se u krovnu organizaciju koja bi predstavljala i pred donositeljima odluka zastupala potrebe društvenih poduzeća.
U nastavku donosimo sažetke odabranih izlaganja s informacijama od interesa sa društvene poduzetnike, ali i jednako zanimljivim potencijalnim potpornim organizacijama, jedinicama lokalne samouprave, „klasičnim“ poduzećima, pa i kupcima roba i usluga.
Ciljevi Hrvatske mreže za društveno poduzetništvo su
-Promicanje društvenog poduzetništva
-Umrežavanje društvenih poduzetnika
-Jačanje kapaciteta zaposlenika postojećih društvenih poduzeća kroz programe osposobljavanja i usavršavanja (unaprjeđenje profesionalnih i menadžerskih vještina, tehničkog znanja, prodajnih vještina, marketinga i računovodstva)
-Unaprjeđenje stručnih i poslovnih sposobnosti i vještina skupina u nepovoljnom položaju na tržištu rada (nezaposlene osobe s invaliditetom, hrvatski branitelji iz Domovinskog rata, članovi smrtno stradalih, zatočenih i nestalih branitelja iz Domovinskog rata, mladi, žene, pripadnici romske nacionalne manjine)
CERURA HR, provodi projekt “Dijalogom do hrvatske mreže za društveno poduzetništvo” u kojem sudjeluje ukupno 21 partnerska organizacija, a koji će značajno doprinijeti oblikovanju budućnosti društvenog poduzetništva u Hrvatskoj. U sklopu ovog projekta izrađuju se smjernice za razvoj politika u području zakonodavstva vezanog uz društveno poduzetništvo, te politika koje povezuju društveno poduzetništvo i mlade, kao i ranjive skupine i socijalne usluge, te one za razvoj društvenog poduzetništva u poljoprivredi. Izrađuju se i smjernice za razvoj komunikacijskih kanala društvenog poduzetništva i nositelja javnih politika te instituta potpore, smjernice za razvoj politika obrazovanja za društvenu dobrobit, smjernice za razvoj porezne politike društvenog poduzetništva, te smjernice za razvoj politika u području državne imovine i društvenog poduzetništva.
Više o projektu na https://www.socialbiz.cerura.
Društveno poduzetništvo može pomoći ljudima da se lokalno organiziraju
„U ovim krizama u kojima se danas nalazimo, društveno poduzetništvo se sve više prepoznaje kao odgovor na probleme s kojima se suočavamo. Društveno poduzetništvo danas može pomoći ljudima da se lokalno organiziraju, da lokalno proizvode hranu ili energiju, na vrlo učinkovit način.“
Ranko Milić, Cluster za eko-društvene inovacije i razvoj CEDRA, Zadar, 7.10.2022.
LAG-ovi bi trebali biti predvodnici razvoja društvenog poduzetništva
Lokalne akcijske grupe (LAG-ovi), kako je na konferenciji istaknuo Nebojša Jerković (Zajednica braniteljskih zadruga), mogu biti prilika za razvoj društvenog poduzetništva u Hrvatskoj.
-Kako je primijećeno analizom njihovog rada, LAG-ovi uglavnom ne daju važnost razvoju društvenog poduzetništva, a upravo bi oni trebali biti jedan od predvodnika njegovog razvoja jer im je razvoj lokalne zajednice jedan od ciljeva. Što mogu učiniti sada? Mogu prepoznati društvene poduzetnike koji djeluju na njihovom području, te osmisliti način potpore društvenog poduzetništva kroz postojeće strukture. U budućnosti je potreban novi pristup LAG-ova prema društvenom poduzetništvu gdje bi bili u mogućnosti koristiti sredstva Europskog socijalnog fonda namijenjenih za razvoj društvenog poduzetništva u rješavanju gospodarskih problema ruralnih područja. U budućnosti bi moglo doći i do kombiniranja mogućnosti koje pruža Europski
poljoprivredni fond i Europski socijalni fond te bi se na takav način kroz različite pristupe istom cilju moglo unaprijediti gospodarstvo i kvaliteta života u zajednici. Budući da čak 91% Hrvatske pripada ruralnom području, jasno je da se trebaju uložiti dodatni napori za razvoj ruralnih politika i politika koji će imati utjecaj na ruralni razvoj, među kojima je i razvoj društvenog poduzetništva.
Kako i gdje izmjeriti društveni utjecaj (društvenog) poduzeća?
Maja Weisglass (Zadruga za etično financiranje – ZEF) predstavila je metodologiju Economy for the common good (ECG) koja na sveobuhvatan način mjeri društveni utjecaj poduzeća. U okviru projekta eECONOMIJA, kojeg je Zadruga za etično financiranje provela zajedno sa Zelenom mrežom aktivističkih grupa – ZMAG-om, ZEF je na hrvatsko tržište uveo uslugu mjerenja i praćenja društvenog, ekonomskog i okolišnog utjecaja poduzeća prema međunarodnoj ECG metodologiji. Uspostavljena je mreža ECG konzultanata koja će provoditi proces izrade nefinancijskih izvještaja te predvoditi transformaciju lokalnog poduzetništva u smjeru dugoročno održivog poslovanja.
ZEF je osnivač je hrvatske ECG organizacije kao dijela međunarodne ECG mreže i formalno tijelo tj. nositelj ECG metodologije u Republici Hrvatskoj. ECG je ekonomski je model koji opće dobro, u smislu kvalitetnog života svih na zdravom planetu, ima kao primarni cilj i svrhu djelovanja. Metodologija ECG je sustav mjerenja i praćenja okolišnog i društvenog utjecaja poduzeća koji se naslanja se na istoimeni ekonomski model te je prepoznata od strane EU. Osnovni alat ECG metodologije je (E)CG Matrica. Matrica pokazuje doprinos poduzeća općem dobru i to na način da pri analizi poslovanja uzima u obzir sve dionike koji čine cjelinu proizvodnje ili pružanja usluge te one na koje se utjecaj poslovanja širi: od dobavljača preko izvora financiranja, zaposlenika i konkurencije pa sve do krajnjeg korisnika ali i šireg društvenog utjecaja. Riječ je o alatu za efikasno i sustavno kvantificiranje, te služi kao indikator transparentnosti i održivosti poslovanja vodeći se ESG vrijednostima (environmental & social & governance) koje su: ljudsko dostojanstvo, solidarnost i socijalna pravda, održivost okoliša, te transparentnost i suodlučivanje. Svaka od dvadeset tema koje pokriva metodologija, u sebi ima integriran barem jedan pa sve do devet UN-ovih ciljeva održivosti.
Oznaka s ECG rezultatom važna za poduzeća i za kupce
Mjerenje društvenog utjecaja, iako još nije obvezno, može poduzećima već danas donijeti prednosti na tržištu, a posebice je zanimljivo za društvena poduzeća koja na ovaj način mogu izmjeriti razinu uspješnosti svoje misije. Putem ove metodologije poduzeća izrađuju bilancu općeg dobra koja pokazuje koliko je određeno poduzeće doprinijelo općem dobru. Iz toga postaje jasno koliko je poduzeće pravedno, održivo i transparentno. Rezultat nefinancijske analize nije samo broj već se donose i smjernice za poboljšanje praksa i rezultata s ciljem postizanja održivosti. Proizvodi dobivaju oznaku ECG s rezultatom općeg dobra što kupcima omogućuje donošenje informirane odluke o proizvodima i uslugama koje kupuju i konzumiraju, a time se povećava i vidljivost poduzeća, te ono stječe prednost na tržištu budući da investitori i fondovi idu prema formaliziranju naklonosti održivom poslovanju.
Više o mjerenju društvenog utjecaja na: https://zef.hr/hr/novosti/vijesti/o-ekonomiji-za-opce-dobro-povodom-zavrsetka-projekta-eeconomija-717c8e88-e276-412b-88eb-4adebd0d982f
Pozivamo društvene poduzetnike da svoje proizvode i usluge predstave na web stranici http://www.drustveno-
Kroz jednostavan postupak registracije, svaki društveni poduzetnik u Hrvatskoj može besplatno otvoriti profil na web stranici http://www.drustveno-
Web stranica je pokrenuta u sklopu projekta “AktiBiz – društveno poduzetništvo udruga za stabilnu zajednicu”, a ove godine u planu je i javna kampanja putem koje će šira javnost biti upoznata sa stranicom, te društvenim poduzećima i proizvodima i uslugama koje oni nude.
Pozivamo vas i da na web stranici www.drustveno-poduzetnistvo.eu postavite pitanje vezano uz društveno poduzetništvo, a tim projekta AktiBiz u najkraćem vremenu objaviti će odgovor o temi koja vas zanima.
Ukoliko, kao društveni poduzetnik želite svoju misiju ili novosti u vašoj ponudi predstaviti u obliku članka, vaš ćemo članak rado objaviti u rubrici Novosti, a možete ga zajedno sa pratećom autorskom fotografijom poslati na desk@ekozadar.hr
BRZI KLIK MIŠA NA PLAVI PRAVOKUTNIK ISPOD TEKSTA VODI VAS IZRAVNO NA POSTUPAK REGISTRACIJE!
Razdoblje provedbe projekta: 12.3.2021.- 12.3.2023.
Ukupna vrijednost projekta: 938.219,95 HRK (sufinanciranje EU-a iznosi 85%, tj. 797.486,96 HRK)
Kontakt osoba za više informacija:
Ira Ćurković
voditeljica projekta
Udruga „Eko-Zadar“
Špire Brusine 12, 23000 Zadar
desk@ekozadar.hr
023/300 120, 300 119
Više o projektu pratite na www.ekozadar.hr ili nam se obratite na e-mail desk@ekozadar.hr
Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda.
www.strukturnifondovi.hr